måndag 13 december 2010

Sverige är ett fantastiskt land.

Ja...

Förutom allt detta med att deklarera sin religion etc. som man måste göra i Bayern vad man än ska företa sig, så har vi det här med social trygghet, sjukvård etc.

Dagis kostar 1450 :- för Edith. Då måste vi laga all hennes mat och ta med det, även hennes vatten i en mugg som hon ska dricka under dagen.

Ett akut sjukhusbesök häromveckan, ett ultraljud med tillhörande undersökning landade på 1100:-

Sjukförsäkring är ett måste. det kostar oss ca 5000:- i månaden att vara försäkrade.

Försäkringarna för allt annat kostar ca 2000:- i månaden. Tex. om en häst kommer lös och blir påkörd. Då får JAG stå för precis ALLT. Då hästen ju är mitt ansvar att hålla inlåst.

Detta är bara en del av det som är annorlunda mot Sverige.

Jag som ensam mamma har inte så många rättigheter som i Sverige. Då jag utförsäkrades från FK iom. min flytt så ströps underhållsbidrag och barnbidrag. Såklart. Jag har ingen som helst rätt att genom svenska FK få underhåll till Mitt barn om Pappan inte själv vill betala. Och det vägrar han ju så där kammar vi noll.

Dock finns knivskarpa betämmelser om man vill betala för Advokat och då är det som vanligast att Pappan måste hosta upp med upp till 4000:- per barn. Men vem orkar bråka?

Önskan hade ju varit gemensam vårdnad, gemensam respekt och delat ansvar för utgifter.

Nej det där var ett skämt.

Nej nej jag klagar inte.

Jag belyser välfärden i Sverige.

Var rädda om det Ni har :-)


*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar