onsdag 23 juni 2010

Dagen

Är det belöning eller bestraffning?

Har du funderat på, vilket du ger dig själv vid varje val du gör, varje beslut du tar?

Är det belöning eller bestraffning?

Detta är enkelt utrönt.

Om man vill se bakom Illusionen av det vi tror vi upplever.

Om belöningen är konstruktiv, Hälsosam, Ihållande glädjande (Ej bara för stunden) Ja då är det en belöning. I övriga fall kan du vara ganska säker på att det är en bestraffning.

Om du bestraffar någon annan genom att bestraffa dig själv

"Jag tar en sup jag ska banne mig visa dom"

Ja då bestraffar du ingen annan än dig själv.

Om någon blir ledsen för det är inte ditt ansvar och inte heller deras ansvar så länge du gör de valen du gör.

Konsekvenserna dock kan många i omgivningen lida för

Om man tror att man måste ta in situationen.

Tänk vad mycket vi tar in och låter drabba oss för att vi tror att det ska vara så.

"Han är dum"

"Hon är elak"

"Han gör fel"

"Hon valde fel"

??

Nej nej.

Det existerar ej.

Fel för dig eller fel för mig.

Ja.

Men respekt för varandras val var det va?

Sen UTIFRÅN det kan jag såklart göra mina val.

Jag vill inte umgås med någon som super men ingen kan straffa mig genom att supa.

Hur skulle det se ut?

Skulle jag tro det hade jag inte haft mycket till liv kvar

För då skulle jag tro så mycket annat också.

Det är knappast mitt fel att någon röker, och ingen kan straffa mig genom att röka heller det är helt enkelt inte mitt problem.

För jag skiljer mig från det beroendet. Jag avstår från att umgås med rök. I den mån det går.

Går det inte blir jag obekväm och blir sjuk för att slippa.

Enkelt så.

Om någon knarkar ihjäl sig och sen skyller på mig innebär det att felet var mitt?

Knappast. Fungerar ej så.

Var och en har ansvar för sitt eget.

Klart jag kan bli lite ledsen men den ledsenheten ligger i den personens Illusion, att han eller hon trodde så, stackars.

Jag kan bara ha ansvar för mitt. Aldrig för någon annan, om jag inte tilldelas det ansvaret eller säger ja till att ha det.

I alla andra fall får var o en bygga sitt eget liv, sin egen sfär och utifrån det, gör jag mina val men min skull att någon mår dåligt?

Nej

Min skull att någon röker eller super?

Nej

Min skull att någon tar livet av sig?

Nej

Min skull att någon är ledsen?

Nej

Min skull att någon är deprimerad?

Nej

Det KAN aldrig bli min skull,mitt fel eller min sak.

Om jag inte UPPENBART tar det på mig och uttalar mitt ansvar för det men det är dumt det med för vad skulle det hjälpa den person som begår dessa destruktiva handlingar?

Inget. Nada. Nothing.

Var och en vuxen person har helt och hållet ansvar för sina egna gärningar.

Väldigt enkelt.

Och var och en väljer själv att tro på Illusioner eller inbillningar.

Väldigt enkelt så.

Jag väljer fullkomligt bort att beblanda mig med andras Ansvarsområden, Människor ska lära sig att fördela dem bättre, då mår vi bättre och genom att endast ha ansvar för sitt eget skrapar vi bort mkt, mkt skit från vår sargade yta.

INBILLNINGAR!

Hu vad det finns mycket av den varan.

INGEN kan göra dig ledsen, om du inte tillåter det.

INGEN kan skada dig om du inte på något plan ger dem ditt godkännande.

INGEN kan tvinga dig eller få dig att göra något du inte vill.

Och skulle så ske kan du vara säker på att Ni någonstans, tidigare, har karma att reda ut.

Ja det är min tro och det är den tro jag bygger mitt liv på.

Karma.

Karmakontot.

Ansvar för mig och mitt.

Ge positivt o få positivt.

Ge negativt och få negativt.

Ibland kommer det direkt. Tjoff.

Ibland kommer det nästa liv.

Beroende på vår fokusering såklart. Och vårt avtal med oss själva.

HUR VILL JAG BYGGA MITT LIV?

Ska du vara Martyr för resten av livet? Skylla alla dina handlingar, dina gärningar ditt mående på andra? På familjen? på pillerna? på doktorn?

Ska du fortsätta supa ner dig varje dag och gnälla över livet?

Ska du fortsätta falla tillbaka till Cigaretter eller andra droger så fort du har en fis på tvären?

Ska du NÅGON GÅNG vakna upp, titta ut det riktiga verkliga livet och börja LEVA?

Du tror du lever?

:-)

Nej. Sanningen är långt ifrån det.

"Men jag har provat och provat"

NEJ

Du har använt ord som prova och försöka för att säkerställa att du ska slippa lyckas, för det är lättare att falla tillbaka i ett misslycklande för att du

HELT ENKELT

INTE ORKAR

TA TAG I

DITT SKETNA LIV!

Japp.

Precis så enkelt är det.

Valet är ditt.

Vad är det du vill?

Vill du ha belöning eller bestraffning?

Vill du leva i en rikedom av liv och välmående

Eller ska du fortsätta krypa i din gegga av självömkan, sörja av snuskigt martyrskap

Skylla på allt och alla

Förnedra förstöra fördriva

LIVET

Istället för att Leva det?

Vakna.

Andas frisk luft.

Och sluta fly?

Stopp.

Nästa tanke du tänker.

Vad finns bakom den tanken?

"Jag mår dåligt"

Ok?

Vems är felet?

Och vad finns bakom?

Jo, bakom finns..

Jag MÅR BRA.

Är du rädd för att må bra?

Är du rädd för att lyckas?

Leva må bra vara frisk vara glad?

VAD ÄR DU RÄDD FÖR?

Man KAN inte misslyckas!

Man kan leva.

Eller inte leva.

Och just nu.

LEVER DU INTE.

Du flyr, mellan tillstånd, där du provar dig fram och försöker anpassa ditt mående rädda dig själv för stunden och ta en sekund i taget.

DU VÅGAR JU KNAPPT ANDAS! för att inte falla tillbaka.

För var så säker.

Om en sekund sitter du i skiten igen.

Om du inte tar det där beslutet. Rycker upp dig skärper till dig och tar tag i ditt liv!

NU!


!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar