söndag 13 mars 2011

Det Är vackert

När fasaden krackelerar

När man kan se bakom

Allt det som aldrig hålls

Allt det som bara är yta

Glansig målarfärg

Det är vackert när det spricker

När man kan se

Läsa höra

Veta förstå INse

Att skalet bara var en tom yta

Det är vackert när det spricker

För det är sällan beständigt

Även om hoppet varar

Så vara det alltid längre än beständigheten

För allt spricker

Inget håller

mer än max några dygn

Då genuinitet saknas

Grunden aldrig skapats

Endast ytan smyckats

O då

Är det vackert när det spricker för man kan se

Räkna dagarna

Veta timmarna

Att snart

Är det Nu

För det är nära

Och tonerna skvallrar

Att inte heller denna gång

Håller skiten ihop

För det var aldrig på riktigt

Så det ÄR VACKERT när det spricker

Underbart ljuvligt så

För jag vet

Att jag Är rätt

Riktig och Nära

Min sanning i det

Så krackeleringen i sig

Blir en tavla som upprepas

och upprepas

och kommer att upprepas för ingen förändring

Kan förväntas

Eller tros på

Därför är det vackert

Så in i hela hoppsan vackert

När hela skiten rasar OM IGEN

För där bakom

Finns ett litet frö

Och jag kan ana dess essens

Men kan det gro?

Jag undrar så

För det får aldrig plats

När Egot får styra och vara det ENDA

Viktiga i livet

Därför är det så JÄKLA vackert när allt spricker

Och fröet får luft

Kanske denna gång, tänkte Jag

Kan fröet få rot

Men nej

Inte nu heller

Men hoppet det varar

Och kommer säkert att vara

I en Dimension vid min sida

Kanske för alltid

Medan jag o alla andra

Beser denna stränga yta

Spricka och gå sönder

Och hat välla ut

Egot svälla UT

Ut över alla gränser

Kanske en dag

Ett litet frö som ett JAG

Kan få ta den platsen

Som Egot haft länge nog

Jag hoppas så

Och det är SÅ vackert när det spricker

Men

det måste göra ont

Så ont



Ont...

3 kommentarer:

  1. Men herregud människa, DU måste vara rädd om dig. Lyssna på din doktor. Vem hjälper dig?, vem tar hand om dig? DU måste vara rädd om dig. DU kan inte klara allt...

    Katarina i Edsbyn

    SvaraRadera
  2. När färg spricker och ramlar av så beror det på dåligt underarbete eller att man målat med fel färg.
    Håller ju färgen hela dagarna i mitt yrke så.. ;-)




    N

    SvaraRadera
  3. Egon den förträfflige som har svar på allt är en del av dig och har nog lite existensberättigande för utan ego blir det trist och ensamt för jaget.

    Du har så många fina tankar kära Carola och det ska sägas högt och tydligt igen du behövs som motpol till det ytliga bloggandet som florerar runt på nätet.

    Jag tror jag vet varför så många tar åt sig personligen av vad du skriver...
    Det är för att dom känner igen sig i dina tankar.
    Felet blir när dom inte fattar att du skriver för dig själv om dig själv åt dig själv.

    Ibland så tänker jag hur det vore med en helt känslokall värld där ingen tog notis om någonting.
    Ganska trist säkert då är det bara logik och självklarheter som får råda.

    Sprid din kärlek för du behövs överallt ända in i mörkret.
    Inget lätt jobb kanske men ändå...

    Omtanke



    N

    SvaraRadera