torsdag 10 mars 2011

Snäll doktor

Glad igår, fick en Brittisktalande Doktor. Kommunikation. Äntligen.

Han läste upp värdena för mig på labbrapporten och kliade sig lite i huvudet.

VET du hur sjuk du ÄR?

Nej? sa jag och låtsades totalt ovetande.

Så förklarade han att ett CRP på 340 tyder på att man ska vara inlagd. Nothing else.

Sover du hemma och får hjälp med allt?

Japp, sa jag och han verkade inte helt övertygad men jag slapp återigen bli inlagd i alla fall, med löftet om att åka in akut om det blev värre.

Natten föll till feber och ja jag är sämre.

Ska ta min medicin, min natrium och dricka 3 liter vatten sen ta en dusch. En sak i sänder, det går sakta på torpet idag.

Kramelikram

1 kommentar:

  1. Komplement är namnet på en uppsjö av olika plasmaproteiner som existerar löst i blodet och är en del av det ospecifika immunförsvaret. Det finns olika vägar varigenom komplementsystemet kan aktiveras. Exempelvis kan systemet aktiveras genom att blodlösta plasmaproteiner känner igen specifika mönster hos främmande mikroorganismer (patogener). Aktivering av komplementsystemet leder till bildandet av ett attack-komplex bestående av flertalet olika komplementproteiner, som därefter borrar hål i den främmande mikroorganismens cellmembran. Mikroorganismen går under på grund av osmotiska krafter som spränger sönder cellmembranet.

    Komplementproteiner utgör även en länk till andra delar av immunförsvaret bl.a. förenkla fagocytosen av mikroorganismen. Aktiverade komplementproteiner kan i sin tur aktivera makrofager via ytreceptorer, makrofager kan i sin tur aktivera det adaptiva immunförsvaret och därigenom kan mikroorganismen elimineras.

    *tjatar om kål* :)


    N

    SvaraRadera