onsdag 30 mars 2011

Repris :-)

Existensiellt hot


För att se vad ett liv är måste vi skala av illusionerna och se det i dess nakenhet. Som livet är vid födseln. Eller kanske till och med innan dess.



Själen är jag. Den jag Är.



Vad jag inte visste innan är att jag styr mig själv. Om jag inte låter alla andra styra mig.



Maktkampen om vem som ska forma vem är i allra högsta grad ett stort tema i skolan vi kallar livet.



Vem Koordinerar vem? Är du en ledare eller följare? Är du ett Original eller Kopia?



Vi strävar väl alla efter bekräftelse, i någon form.



Något som avhandlats i diverse böcker är väl att älska sig själv. Hur går det till? Var börjar man? Kan man ens det? Är det ok?



Om man alltid fått höra hur ful man är, hur plattbröstad och bred om baken, krokiga ben och alldeles för mager, hur ska man någonsin kunna se annat när man tittar i spegeln?



-Men du har vackra ögon i alla fall.



Är det en tröst?



Och det fysiska, är det verkligen så viktigt?


Jag har en återkommande dröm. En klar och helt äkta dröm som jag ofta undrat över. Denna dröm är inte subtil utan mer påtaglig.



Jag befinner mig alltid mitt i en lägenhet när det börjar. Lägenheten ändrar sig efter hand likaså möblemanget som finns. Storleken på lägenheten kan variera mellan slott och koja, möblerna varierar från pinnstolar till slottsmöbler, ibland är det 26 rum, ibland är det tre lägenheter i en och ibland är det ett stort hus. Ibland ser jag till och med huset utifrån.



Är detta jag? Är det min inre bild av mig själv?



Är det kvinnan jag bor i som är så fullständigt maktlös i sitt komplicerade liv att hon väljer att möblera om vartefter dagarna går för att anpassa sig i mängden?



Är det situationer som dröjer kvar i mitt undermedvetna som vill visa på saker och ting att allt är föränderligt?



Att jag är den som bestämmer och vill jag bo med min själ i ett slott så gör jag det, då är jag vacker oavsett vad någon tycker eller tänker om mig. Kanske, om jag tittar ut genom ett fönster så hittar jag en trädgård full av väldoftande blommor?



Eller ska jag nöja mig med en bakgårds skitiga damm och en olustig lyas tragiska arkitektur då jag väljer hur jag ska må?



Då måendet visar sig i fysiken kan man ju undra. Och om jag då väljer slottet med trädgården vad ger det mig för rätt att skina och glänsa när jag inte räcker till för mina barn?



Mina medmänniskor och mina djur? Har jag rätten att känna mig och att vara vacker?



Har jag rätten att vara älskad, fri och obunden från ångestens smetiga kval som stryper mig och binder mig.



Eller borde jag fortsätta vara van vid mina smärtor, Symptomer, binda mig hemma med en partner som berättar vad jag bör göra och som försörjer mig.



Vore det ändå inte det enklaste? Det viktigaste? Att finnas till för andra?



Slits DU mellan kvalen och känner att "jag aldrig kan tillfredställa alla"



Men är det ens min uppgift att göra detta? Är det min uppgift att vara tillgänglig? Hur väljer man? Hur gör man för att bli vanlig? Passande? Passa in i gemenskaper?



Har du miljoner tusentals hundratals frågor som forsar mellan öronen konstant?



Hur, ska du göra för att må bra, känna dig duktig, känna tillhörighet?



Det handlar om Existensiella hot.



Ser du på Nyheterna?



Ser du, känner och vet du vad mänskligheten gör med planeten?



Märker du av förgiftning, försurning och märker du av hur Ozonskiktet förtunnas?



Känner du till allt det där?



Låt mig ta ett exempel.



Eller ja, kanske det blir flera.





Ditt största, Existensiella hot, är Du.



Du, kära vackra fina underbara Människa, är den som förgiftar dig!











Själen väljer den för detta livet perfekta fysiska formen innan den tar plats i moderns sköte.



Livet påverkar och här uppstår defekterna.



Barnet föds alltid som en perfekt skapelse.



Defekterna som sedan tar plats är inget mer än illusioner som vi behöver för att kunna ta del av det skådespel och spela den roll som vi innehar på denna scen som kallas livet.



Illusionerna kan vara minnen från andra liv vi levt men är inte desto mer sanna.



Fysiska eller Psykiska, är det medfött så räknas det som fulländat, perfekt, då själen gjorde valet att innefatta dessa minnen.



Illusionen är endast sann då vi bejakar den.



Illusionen kan endast finnas om vi ser den, hör den, känner den..... lever den.





Illusionen om smärta, illusionen om ensamhet, illusionen om dålig ekonomi...allt är bara illusioner men så länge vi låter det ta plats i vårt liv är det verklighet för oss.



Ditt liv kommer att förändras om du vill det. Ett liv utan Illusioner kräver att du tror mer på dig själv. Det är också en Illusion, för innerst inne tror vi på oss eftersom vi finns.



Genom kunskap, genom att kunna särskilja de olika nivåerna som vi har beretts möjligheten att arbeta på.



Trygghet är nr. 1. Hur och var känner du störst trygghet? Med dina barn? Med din älskade? Med dina djur? Är du trygg alls?



Utan någon trygghetspunkt har du ingen jordad förankring.



Kärlek är liv.



Tro. Att ha något att tro på är både kärlek och trygghet. Man kan tro på i princip vad som helst, något eller någon, jag tror på mig, det ger mig mest kraft att förverkliga det jag vill uppnå.



Min tro på mig är så stark att den har lett mig dit där jag är idag. Var hade jag varit annars?



Utan min starka tro, min trygghet i min tro på mig själv, min kärlek till mig själv och det jag gör, tryggheten jag får utifrån detta samband, det, är precis den förankring jag har som gör mig jordad, ståendes djupt ner i jorden, fast. Det är den förankringen som ger mig möjlighten att flykta högt, långt, djupt, som ger mig mod och kraft att töja och tänja på gränser, för, jag vet, jag hittar alltid tillbaka, till mig.



Detta gör mig stark i mitt letande, mitt vetande, mitt kunnande, som en aldrig sviktande energi med kunskap att ge till andra, att dela med mig av.









Det ligger i din mentala styrka att vilja, att kunna, att skapa.





Vetskapen om din mentala kraft är det viktigaste redskapet i din strävan mot ett enklare varande.



I ett förhållande smittar man alltid varandra. Mer eller mindre, på gott eller ont.



Smittan KAN innebära stora risker för dig, som en egen person, men som smittad kan du smitta tillbaka, tills ni befinner er i den mest slutna krets som står att finna. Den fysiska, mentala, emotionella och andliga sidan, alla blir infekterade, man hittar ingen utväg, börjar skylla på varandra.



Vi måste skapa balans!



Medvetandet klargör problemet och lyfter ut det i ljuset, får er att känna igen och ta till er.

Tar man till sig har man erkänt, och då, först, kan man börja påverka, i rätt riktning.





Jag väljer att berätta vad du själv kan göra. Det är mkt prat om det mentala, den del av oss som styr allt. Det vi tänker så blir det. Tjocka barn har fått höra det alltid…så fet du är! Arga hundar också…så farlig han är! Söta barn får alltid höra…vilket sött barn!



Existensiella Hot, förgiftning, överallt finns det, Du, endast du väljer vad du vill tro på. Vad Du, som person vill ta in.



Det man får höra det tror man på. Nu ramlar vi in på starka Illusioner här. Starka och tunga att bära ännu värre att bryta ner, bryta mönstret och se bakom. Se sanningen.



Egentligen är du en perfekt skapelse med lite för många Illusioner. ♥



Så bra du är! Så duktig du är! Vad vackert du målar! Detta är inte Illusioner. Detta är kärleksförklaringar. För vem bestämmer egentligen om du kan måla eller ej?



Ja just det, bara du själv!



Du kan ingenting. Du är alltid sjuk. Så fula kläder du har,.



Vi tror på vad som sägs, vi tar det till oss och vårt undermedvetna laddas maximalt för att i sin tur ladda vårt medvetna och visst, jag är nog allt det där..ful, fet och dum.



För visst blir det så, att omgivningen skapar oss om vi inte säger stopp! Jag tror inte på det, jag vill skapa min egen bild av mig. Jag är jag och ingen kan ändra på det.



Existensiella Hot!







Bara genom att tänka mer positivt om oss själva startar en positiv process.



Ibland behöver vi hjälp utifrån av någon som kan berätta för oss hur vi ska

röra oss till exempel för att undvika slitage på vår kropp, eller hur vi ska

arbeta med olika arbets-ställningar, vilka muskler vi behöver bygga för att

stärka ett svagt rörelsemönster.



Att lära sig tänka rätt kan också kräva sin tränare! Det Är inte alltid så att vi Ska klara allt själva, att lära oss be om hjälp är en av läxorna i livet :-)





Nya rörelsemönster föder nya neurologiska signaler till våra muskler



*Alla kroppar behöver en omstart. Det är som att stänga av och sätta på

datorn.



Problemet med kroppen är att den har ett bra minne.



Detta kan låta

lite underligt, men som ett exempel kan väl sägas att bröt du armen för tre

år sedan finns det risk för att din kropp fortfarande agerar som armen är

bruten.



Illusionen om en bruten arm är total.





Jämvikt, vad betyder det? “Du måste hitta balans”

- Jaha, var då? Hur då?



Som alltid vid någon form av problematik behöver vi backa några steg för att kunna se situationen ur ett nytt perspektiv. Från ett grundat perspektiv.



När vi då gör det så får man ofta kommentaren, - Nu går du bakåt igen!



Men, det är väl inte så dumt, egentligen, att backa några steg för att få nya insikter, för att göra om det från början eller för att helt enkelt grunda sig i det föregående steget innan man går vidare!



Det Existensiella hotet mot dig är Du.



Endast du bestämmer hur mycket du vill släppa in.



Sätt dig själv på avgiftningskur!



Några handfasta exempel (Som kan anses vara drastiska men som är fantastiskt lönsamma och en ljuvlig investering för ditt fortsatta Liv!!







Sluta titta på nyheter! Nu! Sluta läsa tidningar, allt från dagstidningar till skvallerpress. Nu.



OM du MÅSTE läsa tidningar välj endast de som bevisligen får dig att le genom hela läsningen!



Gör ett uppehåll (Man måste inte göra slut, detta är bara en avgiftningskur :-) ) med ALLA negaitva människor i din omgivning samt de du känner att du ger mer till än får från.



Om det innefattar din partner finns det massor att göra här, kanske ta en funderare på vad ni har gemensamt och vad ni gemensamt skulle kunna stärka?



Sätt dig själv på en Diet rent näringsmässigt! Din själ, din kropp och ditt sinne behöver även den fysiska utrensningen, låt dig slippa socker, vitt mjöl och alkohol/nikotin ett tag! Minst 3 veckor för att det ska ha en vinstgivande effekt.



Börja röra på dig! Om än så lite, lite mer än vad du brukar.



Om du är medlem på sociala nätverk, som forum och FB, Undvik diskussioner och inlägg av negativ sort, deltag inte, reflektera inte ens över dessa! Ignorera! Låt det ej förgifta dig!



Låter det hårt?



Jag vet, det var ingen som sa att det skulle serveras på silverfat :-)



Jag får ofta höra, Åh vilket underbart liv du lever, får du allt på silverfat eller?



Ibland skulle jag seriöst vilja dänga silverfatet mitt i planeten på de som säger så, med tanke på att JAG vet vad Jag genomgått i livet för att hamna där jag är, men jag har TVINGAT mig själv, varje dag, varje sekund, att vända alla dessa förbannade pissetankar som klänger sig fast, att bli blomstrande istället för kloakdynga.



Jag har förlåtit, förstått, Ignorerat och sansat endast valt att vara i den positiva konstruktiva energin, Ja, för det mesta i alla fall.



Livsläxor är till för att levas, vi är här, Du är här, Jag är här, fasiken vore om vi skulle stagnera, sätta oss ner i soffan med chips-skålen o pipa "Åh vad jag är ensam" i resten av livet?



"Snälla kom o rädda mig!"



Nej.



Existensiella Hot, GÅR ej att skylla på.



Vi har det liv vi har och vi har alla samma förutsättningar, vissa har lärt sig teknikerna snabbare eftersom de bett om att få läxorna snabbare, för att snabbare i livet få lugn och ro och tid över att få göra det de verkligen vill..



Andra går fortfarande runt i särjan o tycker synd om sig själv.



Inte ens här finns det rätt eller fel.



Bara EGNA VAL ATT GÖRA JUST NU.



Vad blir ditt nästa steg?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar